teamviewer
Team Viewer
youtube
Jsme na YouTube
Sdílet na Facebooku
cart
0 KčKošík
menuclose
Menu
image
30.06.2023

Jak vymodelovat fotoaparát v ZW3D?

 ZW3D Happy CADing

Pojďte s námi navrhnout fotoaparát pomocí nových uživatelsky příjemných funkcí ZW3D 2022.


Fotoaparáty hrají důležitou roli v našem každodenním životě, ale také v mnoha odvětvích průmyslu. V tomto článku vám krátce představíme klíčové kroky návrhu fotoaparátu. Také ukážeme několik tipů na zrychlení těchto kroků pomocí nových funkcí ZW3D 2022.

 

Obrázek 1. Návrh fotoaparátu v ZW3D


Běžně používaný fotoaparát se skládá ze tří subsystémů, které jsou zobrazeny v tabulce níže.

 

 

Tabulka 1. Struktura fotoaparátu


Detailní návrh komponentů může začít, když jsou hotové níže popsané kroky:
• Rozvržení celého fotoaparátu
• Celkový rozměr a vnější návrh
• Provedení a související parametry
Poté může začít proces návrhu, který zahrnuje hlavně modelování, tvorbu sestavy a 2D výkresů. Pojďme to rozebrat krok po kroku.


Modelování

Krok 1: Nakreslíme profil tubusu objektivu na XZ rovině, poté přidáme kóty.

 

 

Obrázek 2. Nakreslení profilu tubusu objektivu


Pokud v tomto kroku potřebujete změnit jednu nebo několik kót, pak vám ušetří mnoho času nový Editor kót v ZW3D 2022. Díky němu zachováte celý profil v poměru.

 

 

Obrázek 3. Hromadná úprava kót Editorem kót

 


Krok 2: Orotujeme profil jako základní prvek tubusu objektivu, poté přidáme další prvky jeden po druhém (zoomovací kroužek, zaostřovací kroužek atd.).

 

 

Obrázek 4. Základní prvek

 

 

 

Obrázek 5. Vytvoření ostatních prvků

 

Krok 3: Nakreslíme skicu a vytvoříme základní prvek vrchního krytu.
Poté vytvoříme zkosení, které je teď v ZW3D 2022 jednodušší díky optimalizovanému pracovnímu postupu zkosení. V nové verzi jsou zkosení a asymetrické typy zkosení sloučeny do jednoho příkazu. Různé typy úkosů tak mohou být vytvořeny najednou, takže úkos je použitelnější.
V tomto případě můžeme pro rychlé vytvoření zkosení použít buď první typ (hrana), nebo třetí typ (dělící hrana).

 

 

Obrázek 6: Přidání zkosení na základní prvek

 

Krok 4: Přidáváme další prvky, jako mikrofon, držák na popruh, objímku na blesk, dokud celý návrh horního krytu není hotov.

 

 

Obrázek 7: Hotový horní kryt

 


Krok 5: Navrhneme ostatní komponenty.
Vnitřní modul, přední a zadní kryty, externí blesk, držáky, tlačítka atd..., tak jak je zobrazeno na obrázku níže.

 

 

Obrázek 8.: Ostatní komponenty

 

 

Sestava

Krok 6: Vložíme interní modul, který obsahuje desky plošných spojů atd. Pak jim přidejte ukotvení od prvního komponentu.

 

 

Obrázek 9.: Přidání ukotvení na první komponent

 
V ZW3D 202 byla navíc vyvinuta nová funkce Nový pro vložení. Ta umožňuje vytvoření nových dílů během vkládání objektů v prostředí sestavy. Je to velice praktické a užitečné, hlavně při návrhu shora dolů.

 

 

Obrázek 10.: Funkce nový pro vložení

 


Krok 7: Vložíme tubus objektivu a zhruba nastavíme jeho pozici.
S novou funkcí posun Nulovým bodem v ZW3D 2022 můžeme toto udělat rychle a jednoduše ještě před přidáním správné vazby.

 

 

Obrázek 11.: Použití posunutí Nulovým bodem pro volné ustavení do pozice

 

Krok 8: Sestavíme zbytek vytvořených komponentů, jeden po druhém.
Jak zobrazit aktivní komponenty, když máme vloženo mnoho ostatních? S tím pomůže nově přidaná volba Neasociativní komponenty, jak nám ukazuje obrázek.

 

 

Obrázek 12. Zobrazení ne-asociativních komponentů


Poté co jsou sestaveny komponenty, můžeme udělat rozložený pohled fotoaparátu a zkontrolovat detaily.

 

 

Obrázek 13. Rozložený pohled


Vytvoření 2D výkresů

Krok 9: Vybereme nebo vytvoříme šablonu výkresu.
Pokud chceme vytvořit svou vlastní, můžeme vybrat šablonu z knihovny CSY nebo jiných šablon, poté upravit a uložit. Při úpravě razítek může být v ZW3D 2022 použita funkce Uživatelská Tabulka v prostředí skici. To znamená, že můžeme rychle vložit tabulku a rychle editovat razítko s použitím všech známých funkcí a proměnných.

 

 

Obrázek 14.: Tvorba razítka pomocí funkce Uživatelská tabulka


Nyní můžeme například nalinkovat buňky s proměnnými.
Postup: vybereme buňku > pojmenujeme nalinkovaný odkaz > vrátíme se zpět do prostředí výkresu > vyplníme razítko pomocí existující proměnné.

 

 

Obrázek 15.: Vyplnění razítka nalinkováním buněk s proměnnými


 


Krok 10: Vytvoříme pohledy a přidáme kóty.
V ZW3D 2022 můžeme zdědit všechny PMI, a to v případě že jsou to paralelní PMI kóty v rovinném pohledu nebo všechny PMI v 3D pohledu.

 

 

Obrázek 16. Zdědění všech PMI kót v ISO pohledu


V ZW3D je navíc podporována Tabulka revize. To umožňuje zaznamenat v pořadí každou změnu návrhu nebo výrobních informací.

 

 

Obrázek 17.: Tabulka revize

 


Krok 11: Generování výkresu sestavy.

 

 

Obrázek 18.: Výkres sestavy


Nyní máme hotový celý návrh fotoaparátu:-)


Líbí se Vám tipy, které jsme vám ukázali v ZW3D 2022?
S jeho silnými 3D funkcemi v modelování, sestavě a nástroji na tvorbu 2D výkresů je to velice snadné.

 

Stáhněte si bezplatně ZW3D 2023 a začněte tvořit!

(30denní zkušební verze zdarma)

 

 


Vaše mistrovské kousky můžete sdílet se všemi ostatními uživateli po celém světe
na Facebookové skupině ZW3D User Group.


Nebo na naší československé facebookové skupině ZW3D CZ.

 

 

Z agnlického originálu přeložil Marek Kmeť (technik ZW3D CAD/CAM).